Friday 23 July 2010

ROTI OH ROTI

Bila dapat Home Bakery hati tak sabar nak buat. Cuba lah buat ikut resepi dan arahan yang dibuat. Tunggu sampai hampir 3 jam. Hasilnya ...... menyedihkan. Roti yang tadinya naik tup tuo jatuh. Sepatutnya 5 inci tinggal 2 inci.

Baca lagi arahan , rupanya ada beberapa kesalahan. Untuk sukatan tepung xboleh ikut bekas ukuran yang diberi. Itu hanya untuk cecair sahaja,  kena timbang. Kena beli penimbang le pulak. Ada penimbang nanti baru boleh buat lagi.



Kat sini tepung ada 3 jenis. Superfine (Plastik atas merah), fine (tiada dlm gambar) dan biasa (plastik hijau) Yang biru untuk buat cookies.







Yang ni pulak halia dan bawang putih yang telah hancur. Nak masak ceduk je. Rasanya 80% macam asli. Senang dan murah. Kalau tak salah bawang putih sebotol 498 yen. Halia mahal sikit.



Akhirnya setelah dikaji kesilapan roti tak jadi, percubaab seterusnya berjaya. Lepas ini baru lah boleh buat roti yang berperisa seperti roti carrot ke, pizza, doughnut. baru le best. Kali ni buat perisa kopi , saja letak kismis kat atasnya.

2 comments:

  1. uish..terliur kami tgk bread coffee tue..
    yummy..yummy.. :)

    ReplyDelete
  2. Kami dah buat macam2 dgn kemudahan ni tau. pizza, doughnut, chakoi,dll. senang sgt. Cuma kena beli adapter kat Law yard le. Powernya 400w

    ReplyDelete